Skip to main content
Support

El mundo, a la expectativa del proceso de paz

Cindy Arnson

Cynthia Arnson, Director of the Latin American Program, is quoted in this article regarding the peace talks in Colombia with the FARC. This article is in Spanish.

La posibilidad de que Colombia cierre el conflicto en el que se han enfrentado el Gobierno y las Farc por más de 50 años es un tema que ha acaparado la atención del mundo y luego del ataque de la guerrilla a una unidad del Ejército en el que murieron 11 soldados y que generó la orden del presidente Juan Manuel Santos de reanudar bombardeos, la noticia fue registrada con preocupación por varios de los principales diarios del mundo. Por ejemplo, The New York Times tituló que el asesinato de los soldados era un revés en el proceso de paz; The Guardian señaló que ataque de las Farc deja 11 muertos y se reinician bombardeos militares aéreos. The Wall Street Journal plantea que el ataque enturbió los diálogos de paz.

[...]

The Wall Street Journal además de narrar los hechos que ocasionaron la crisis, hace énfasis en que esta es una apuesta del presidente Juan Manuel Santos que ha advertido que de concretarse no solo se logrará la paz, sino que también dará importantes ganancias en términos económicos. Citando a la directora de Woodrow Wilson International Center, Cynthia Arnson, el cese unilateral del fuego por parte de las Farc y la suspensión de bombardeos por el gobierno habían generado una nueva óptica de las personas sobre el proceso y daban un respiro a la negociación, pero que el regreso a la guerra es un mal síntoma para la búsqueda de una paz total.

[...]

To read the full article, click here

About the Author

Cindy Arnson

Cynthia J. Arnson

Distinguished Fellow, Latin America Program
Read More

Latin America Program

The Wilson Center’s prestigious Latin America Program provides non-partisan expertise to a broad community of decision makers in the United States and Latin America on critical policy issues facing the Hemisphere. The Program provides insightful and actionable research for policymakers, private sector leaders, journalists, and public intellectuals in the United States and Latin America. To bridge the gap between scholarship and policy action, it fosters new inquiry, sponsors high-level public and private meetings among multiple stakeholders, and explores policy options to improve outcomes for citizens throughout the Americas. Drawing on the Wilson Center’s strength as the nation’s key non-partisan policy forum, the Program serves as a trusted source of analysis and a vital point of contact between the worlds of scholarship and action.  Read more