Skip to main content
Support
Article

Latin American Program in the News: Guatemala: la cambiante cara del narco

This article on drug-related violence cites Colby Goodman´s paper, “U.S. Firearms Trafficking to Guatemala and Mexico.”

[...]

El parte aguas

El motor de los cambios en Guatemala se divide en dos. Por un lado está en eventos que EE.UU. desencadenó en México y Guatemala y por otro la atención a estos pedidos en el Ministerio Público durante las administraciones de Amílcar Velásquez y Claudia Paz y Paz. Las peticiones de captura y extradición fueron ejecutadas selectivamente por el gobierno de Álvaro Colom, cuando se captura a mandos altos entre los socios del Cartel de Sinaloa y sólo mandos bajos y medios de los Zetas. Es durante este gobierno, de Otto Pérez Molina, que se captura a Walter Overdick, importante socio de los Zetas. En contraste, no se han capturado socios significativos del cartel del Golfo, del que serían parte los Mendoza. La capacidad bélica de los narcos continúa, pues siguen ingresando armamento de contrabando por los pasos ciegos de las fronteras en Guatemala, según un informe del Centro Woodrow Wilson.

Uno de los detonantes de la recomposición del narco en la región surgió de EE.UU. en 2003, con la captura de Osiel Cárdenas Guillen, líder del Cartel del Golfo en México, y su extradición en 2007, y las pugnas internas en el cartel. Cárdenas dirigía una organización vertical, una narco-dictadura. Una dictadura es el tipo de estructura más vulnerable, según la politóloga alemana Hannah Arendt, porque se dirige a base de violencia y no de legitimidad.

Cárdenas era más temido que respetado. Como se creía infalible, nunca preparó a nadie para sucederlo, y se blindó con un cuerpo de seguridad de ex militares mexicanos que serían conocidos como los Zetas. Después de la extradición de Cárdenas a EE.UU., sus sucesores no tuvieron el dominio sobre los Zetas que tuvo Osiel. Así, los Zetas comenzaron a operar con alguna independencia.

[...]

For the full article in Spanish originally published by Plaza Pública, click here.

This piece was also translated into English and published onIn Sight Crime and Offnews.

About the Author

Colby Goodman

Arms Control Specialist
Read More

Latin America Program

The Wilson Center’s prestigious Latin America Program provides non-partisan expertise to a broad community of decision makers in the United States and Latin America on critical policy issues facing the Hemisphere. The Program provides insightful and actionable research for policymakers, private sector leaders, journalists, and public intellectuals in the United States and Latin America. To bridge the gap between scholarship and policy action, it fosters new inquiry, sponsors high-level public and private meetings among multiple stakeholders, and explores policy options to improve outcomes for citizens throughout the Americas. Drawing on the Wilson Center’s strength as the nation’s key non-partisan policy forum, the Program serves as a trusted source of analysis and a vital point of contact between the worlds of scholarship and action.  Read more

Mexico Institute

The Mexico Institute seeks to improve understanding, communication, and cooperation between Mexico and the United States by promoting original research, encouraging public discussion, and proposing policy options for enhancing the bilateral relationship. A binational Advisory Board, chaired by Luis Téllez and Earl Anthony Wayne, oversees the work of the Mexico Institute.   Read more